یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

آموزش فارکس

۱۴ بازديد
احتمالاً نام فارکس را شنیده اید و افرادی را می شناسید که ادعا می کنند با سرمایه گذاری در فارکس سود خوبی به دست می آورند. فارکس مخفف بازار ارز خارجی است. به عبارت دیگر در بازار ارز، فرآیند تبدیل یک ارز به ارز دیگر انجام می شود. در بازار ارز همانطور که از نامش پیداست مردم فقط معامله می کنند و سرمایه گذاری نمی کنند. اگر مبتدی هستید، قبل از ورود به بازار فارکس، کمی وقت بگذارید تا فارکس را یاد بگیرید. در ادامه این مقاله صفر تا صد فارکس را آموزش می دهیم. اگر به بازار ارز علاقه مند هستید و قصد ورود به این بازار را دارید، لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ارز چیست؟
فارکس مخفف بازار ارز خارجی است. ساده ترین تعریف، تجارت و تبدیل یک ارز به ارز دیگر است. معامله گران فارکس (که به عنوان نوسانگر ارز نیز شناخته می شوند) ارزها را به امید فروش آنها با قیمت بالاتر در آینده خریداری می کنند. بازار ارز بزرگترین بازار مالی در جهان است. حجم معاملات روزانه آن بیش از 5 تریلیون دلار است، در حالی که بزرگترین بازار سهام جهان، بورس نیویورک، گردش مالی روزانه حدود 25 میلیارد دلار دارد.یکی از ویژگی های منحصر به فرد این بازار بین المللی این است که مرکز ندارد. در عوض، معاملات ارزی به صورت الکترونیکی انجام می شود، به این معنی که تمام معاملات بین معامله گران در سراسر جهان از طریق یک شبکه کامپیوتری انجام می شود. تمامی ارزهای رایج دنیا در فارکس ۲۴ ساعته معامله می شوند. (یکشنبه ساعت 22:00 به وقت گرینویچ تا جمعه 22:00) البته این بازار در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. روز معاملاتی در بازار فارکس با بیدار شدن معامله گران در سیدنی استرالیا آغاز می شود و سپس به توکیو، لندن و در نهایت نیویورک می رود، جایی که معاملات دوباره آغاز می شود.

تاریخچه فارکس
در آموزش فارکس تاریخچه آن را مطالعه می کنیم. بازار ارز قرن هاست که وجود داشته است. مردم همیشه برای خرید کالاها و خدمات مبادله کرده اند. با این حال، بازار فارکس که امروزه از آن استفاده می کنیم، یک اختراع نسبتاً مدرن است. پس از فروپاشی قرارداد برتون وودز در سال 1971، ارزهای بیشتری شرایط تجارت آزادانه با یکدیگر را پیدا کردند.ارزش هر ارز با توجه به تقاضا و گردش آن متفاوت خواهد بود.

فارکس در سال 1973، بازار ارز به شکل مدرن خود شروع به فعالیت کرد. در این زمان، نرخ ارز نسبتاً شناور است (ثابت نیست و دائماً در حال تغییر است) و هیچ دولتی برای کنترل و ثابت نگه داشتن این نرخ‌ها تلاش نمی‌کند. در ابتدا از تلفن های همراه برای تجارت فارکس استفاده می شد، اما بعداً رایانه ها جایگزین سیستم قدیمی شدند.

در گذشته، بازار فارکس تحت سلطه شرکت‌های نهادی و بانک‌های بزرگی بود که به نمایندگی از مشتریان اقدام می‌کردند. اما به تدریج، معامله گران و سرمایه گذاران با راه اندازی هلدینگ های خود شروع به مشارکت کردند. در حال حاضر شاهد هستیم که افراد عادی در سراسر دنیا شخصا با سرمایه بسیار اندک و از طریق کارگزاران مختلف وارد بازار فارکس می شوند. در حال حاضر شرکت‌کنندگان در این بازار شامل دولت‌ها، مؤسسات، بانک‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های تجاری، شرکت‌های خصوصی (هولدینگ) و سرمایه‌گذاران خرد هستند.


آموزش اصطلاحات فارکس
دانستن شرایط این بازار اولین قدم در آموزش فارکس است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.جفت ارز چیست؟
به ارزهایی که در مقابل یکدیگر قرار می گیرند و با یکدیگر مبادله می شوند، جفت ارز می گویند. به عنوان مثال، در جفت ارز EUR/USD، ارز اول (سمت چپ) ارز پایه و ارز دوم (سمت راست) ارز ضد نامیده می شود. بیشترین ارزهای معامله شده در فارکس:

جفت ارزهای اصلی
بیشتر معاملات روزانه فارکس با جفت ارزهای اصلی انجام می شود. این جفت ارزها نقدینگی بیشتری دارند:

EUR/USD – EUR/USD
USD/JPY – EUR/JPY
GBP/USD – پوند انگلیس/دلار آمریکا
USD/CHF – USD/CHF
USD / CAD - دلار آمریکا / دلار کانادا
AUD/USD – دلار استرالیا/دلار آمریکا
NZD / USD - دلار نیوزیلند / دلار ایالات متحده
جفت ارزهای فرعی یا ضربدر
جفت ارزهایی که دلار آمریکا را شامل نمی شود، جزئی یا ضربدر هستند. فعال ترین صلیب های معامله شده نتیجه معاملات سه ارز اصلی غیر از دلار آمریکا است: ین، یورو و پوند. صلیب های اصلی به عنوان صلیب های فرعی نیز شناخته می شوند.
بیشتر بخوانید:آموزش ترید ارز دیجیتال

EUR/GBP – EUR/GBP
EUR/JPY – EUR/JPY
GBP / JPY - پوند انگلیس / ین ژاپن
GBP / CAD - پوند انگلیس / دلار کانادا
CHF / JPY - فرانک سوئیس / ین ژاپن
EUR/AUD – EUR/AUD
NZD / JPY - دلار نیوزیلند / ین ژاپن
جفت ارز غیر معمول
جفت ارزهای غیرمعمول بین ارزهای اصلی و ارزهای کشورهای در حال توسعه (برزیل، مکزیک، شیلی، ترکیه یا مجارستان و غیره)) شکل گرفت. این جفت ارزها کمتر معامله می شوند و معمولاً کارمزد تراکنش بالاتری دارند. جفت ارزهای عجیب و غریب به دلیل نقدینگی پایین تر، نسبت به رویدادهای اقتصادی و سیاسی حساس تر هستند و در این شرایط نوسان شدیدی را تجربه می کنند. بنابراین، اگر می خواهید جفت ارزهای عجیب و غریب معامله کنید، باید محتاط تر باشید.

EUR/TRY – EUR/TRY
USD / HKD - دلار آمریکا / دلار هنگ کنگ
JPY / NOK – ین ژاپن / کرون نروژ
NZD / SGD - دلار نیوزیلند / دلار سنگاپور
GBP / ZAR - پوند انگلیس / راند آفریقای جنوبی
AUD / MXN - دلار استرالیا / پزوی مکزیک
می توانید جفت ارز و قیمت آنها را با استفاده از وب سایت فارکس فاکتوری مشاهده کنید.
 
نمادهای ارز در فارکس
نمادهای ارز از سه حرف تشکیل شده است. دو حرف اول نشان دهنده نام کشور و حرف سوم نشان دهنده نام واحد پول کشور است. دلار آمریکا را به عنوان مثال در نظر بگیرید. US مخفف ایالات متحده آمریکا و D مخفف دلار است.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، 180 ارز فیات در جهان وجود دارد. اما همه آنها قابل تعویض نیستند. کارگزاران فارکس معمولاً 70 جفت ارز را برای معامله ارائه می دهند.نرخ ارز چقدر است؟
به بیان ساده، نرخ برابری ارز یا نرخ تبدیل ارز عبارت است از اینکه شما باید چه مقدار واحد ارزی را از کشور مبدأ خود بپردازید تا یک واحد ارزی را از کشور دیگری دریافت کنید. به عنوان مثال در تصویر زیر برای خرید هر یورو 1.4746 دلار پرداخت می کنید. (شما ارز پایه را خریداری می کنید و ارز متقابل را می فروشید.) اگر فکر می کنید ارز پایه نسبت به ارز متقابل افزایش می یابد، می توانید جفت ارز را خریداری کنید و اگر فکر می کنید ارز پایه نسبت به ارز متقابل کاهش می یابد، شما می تواند جفت ارز را کوتاه کند، سپس بفروشد.


اسپرد چیست؟
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، کارگزاران فارکس برای هر جفت ارز دو قیمت متفاوت ارائه می دهند. BID قیمتی است که ارز پایه را با آن می فروشید و ASK قیمتی است که ارز پایه را با آن خریداری می کنید. Spread تفاوت قیمت بین BID و ASK است. کارگزاران ارز شما را با قیمت کمتری می خرند و با قیمت بالاتری می فروشند. تفاوت بین قیمت خرید و فروش، هزینه اسپرد یا کارگزاری است. اسپردها معمولاً با پیپ اندازه گیری می شوند که کوچکترین واحد تغییر قیمت برای یک جفت ارز است.

مهمترین اصطلاحات فارکس را بیاموزید
در ادامه، مهم‌ترین شرایط فارکس را بررسی می‌کنیم.

کمیته
کارمزد مشخصی برای انجام معاملات مورد نیاز است و کارمزدها برای جفت ارزها و کارگزاران مختلف متفاوت است.چنین هزینه ها یا هزینه هایی در حساب (ecn) وجود دارد. تفاوت کارمزد و اسپرد در این است که اسپرد تفاوت بین قیمت های BID و ASK است و ممکن است در جفت ارزهای مختلف، کارگزاران مختلف و غیره وجود داشته باشد. ممکن است متفاوت باشد، اما کمیسیون همیشه یکسان است.

تبادل
در فارکس، سودی است که برای معاملاتی اعمال می شود که پس از یک روز هنوز باز هستند. روز بعد بسته به تفاوت نرخ سود ارز مبنا از حساب معامله گر بستانکار یا بدهکار می شود.

تعادل
موجودی پول نقدی است که ما در ابتدا به کارگزار وارد می کنیم و سپس با معامله افزایش یا کاهش می یابد. تعادل در لغت به معنای تعادل است، بنابراین نتایج معاملات ارزی در شاخص تراز نمایش داده می شود. به زبان ساده، مبلغی که به حساب خود واریز می کنید موجودی شما نامیده می شود.

نمایشگاه
منظور از حقوق صاحبان سهام در فارکس، ارزش فعلی یک حساب با محاسبه سود و زیان فانتوم (سود و زیان ناشی از معاملات باز که هنوز در ترازنامه محاسبه نشده است) است. بنابراین، اگر یک یا چند موقعیت (معاملات) باز باشد، شاهد تغییر در حقوق صاحبان سهام هستیم.

سود
این مبلغی است که باید برای ثبت سفارش و انجام معامله در بازار فارکس به پلتفرم معاملاتی واریز کنید.مارجین به عنوان وثیقه با یک کارگزار استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که می توانید زیان های احتمالی در معامله را پوشش دهید.

حاشیه موجود است
مارجین موجود در فارکس به حاشیه موجود برای معاملات جدید اشاره دارد، به عبارت دیگر، مارجین موجود، تفاوت بین ارزش ویژه و مارجین است. مارجین آزاد نشان دهنده مقدار پولی است که در حساب معامله گر نامیده نمی شود.

سطح حاشیه
سطح مارجین به سطح مارجین اشاره دارد که وضعیت حساب معاملاتی را بیان می کند. هنگامی که سطح مارجین به زیر 100 می رسد، اولین اخطار تماس مارجین برای معامله گر صادر می شود و معامله گر نمی تواند معاملات جدیدی را باز کند. به طور معمول، زمانی که سطح مارجین به 70 برسد، کارگزار به طور خودکار شروع به بستن معاملات با بیشترین حجم و ضرر می کند.

فراخوان حاشیه
اگر سطح حاشیه به زیر 70٪ (یا حتی 0.01 دلار) کاهش یابد، حساب در تماس مارجین قرار می گیرد. این به این معنی است که زیان معاملاتی معامله گر از 30 درصد موجودی فعلی فراتر می رود و سپس اخطار افزایش برای افزایش موجودی حساب صادر می شود.اگر موجودی را افزایش ندهد، تاجر نمی تواند معامله کند.

بازار ارز دو طرفه چیست؟
افزایش قیمت ها همیشه ما را خوشحال می کند و کاهش قیمت ها ما را ناراحت می کند، اما در فارکس همه چیز متفاوت است. بازار ارز یک بازار دو طرفه است. این بدان معنی است که شما می توانید همزمان از کاهش یا افزایش قیمت سود ببرید. معامله ای که از کاهش قیمت سود می برد، فروش و معامله ای که از افزایش قیمت سود می برد، خرید نامیده می شود.
مفهوم شورت بلند
اگر می خواهید لانگ بروید (ارز پایه را بخرید و ارز متقابل را بفروشید)، می خواهید قیمت ارز پایه افزایش یابد و سپس آن را با قیمت بالاتری بفروشید، به این می گویند موقعیت خرید یا خرید.
اگر می خواهید ارز هدف را بفروشید (ارز پایه را بفروشید و ارز متقابل بخرید)، می خواهید ارز پایه کاهش یابد و سپس آن را با قیمت کمتری خریداری کنید. در اصطلاح معاملاتی، به این موقعیت فروش کوتاه یا فروش می گویند.
تعداد زیادی معاملات فارکس
در ارز، خرید و فروش جفت ارز با توجه به حجم معاملات انجام می شود و واحد اندازه گیری حجم معاملات را لات (لات) می گویند. وقتی معامله ای انجام می دهید، معامله به صورت لات انجام می شود.هرچه اندازه لات بزرگتر باشد، سود و ریسک تجارت بالاتر است. با کمک اندازه لات، معامله گران می توانند وجوه و سود و زیان خود را مدیریت کنند.
بیشتر بخوانید:آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

هر لات برابر با 100000 دلار است، بنابراین برای شروع معامله و تجارت فارکس به 100000 دلار نیاز دارید. از آنجایی که فقط سرمایه‌داران می‌توانند 100000 دلار سرمایه‌گذاری کنند، واحدهای کوچک‌تر وارد بازار می‌شوند تا هر کسی با هر سرمایه‌ای بتواند معامله کند. چهار نوع لات که در حال حاضر در فارکس تعریف شده است. لات های استاندارد، مینی لات ها، میکرو لات ها و لات های نانو وجود دارد.
همانطور که قبلا ذکر شد، اندازه استاندارد لات 100000 واحد ارزی است و در حال حاضر اندازه های مینی، میکرو و نانو به ترتیب 10000 واحد ارزی، 1000 واحد ارزی و 100 واحد ارزی وجود دارد.

لات ارزی و روش محاسبه آن

نکته دیگری که باید بدانیم تغییر ارزش یک ارز نسبت به ارز دیگر است، این تغییر با پیپ اندازه گیری می شود و تنها درصد بسیار بسیار کمی از ارزش آن ارز است. برای استفاده از این تغییر کوتاه مدت ارزش، باید یک ارز خاص را به تعداد زیاد معامله کنید تا سود یا زیان قابل توجهی داشته باشید.روند بازار
3 روند در بازار وجود دارد: نزولی، صعودی و خنثی.

نزولی: بازاری که در آن قیمت ارز پایه کاهش می یابد. بازار نزولی نشان دهنده یک روند نزولی است و نتیجه ضعف بنیادی اقتصادی خواهد بود.

صعودی: بازاری که در آن قیمت ارز پایه در حال افزایش است. بازار صعودی نشان دهنده روند صعودی در بازار است و نتیجه اخبار خوش بینانه در مورد اقتصاد است.

خنثی: بازاری است که در آن روندی وجود ندارد و نمودار قیمت در محدوده مشخصی در نوسان است.

قرارداد ارزی (CFD)
قراردادی که معامله‌گران را قادر می‌سازد تا در مورد تغییرات قیمت ارز سفته‌بازی کنند، بدون اینکه واقعاً دارایی اصلی را در اختیار داشته باشند. معامله‌گری که شرط می‌بندد که قیمت یک جفت ارز افزایش می‌یابد، یک CFD روی آن جفت ارز می‌خرد، در حالی که معامله‌گری که معتقد است قیمت کاهش می‌یابد، یک CFD روی آن جفت ارز می‌فروشد. استفاده از اهرم در معاملات فارکس به این معنی است که معاملات اشتباه CFD می تواند منجر به زیان های قابل توجهی شود.

آموزش پلتفرم فارکس
در این ویدیو مهمترین پلتفرم های فارکس از جمله Trading View، Forex Factory و .ما شما را معرفی کرده ایم و نحوه کار با آنها را به شما آموزش داده ایم.

متا تریدر چیست؟
متاتریدر یکی از موضوعات مهم در آموزش فارکس است. همه کارگزاران از محیطی به نام میز معاملات برای دسترسی مشتریان به بازار استفاده می کنند. شرکت های مختلف این پلتفرم ها را طراحی و ارائه می کنند و هر پلتفرم قابلیت های متفاوتی دارد. برخی از آنها برای تجارت و برخی دیگر برای تجزیه و تحلیل بازار استفاده می شوند. نرم افزار متاتریدر یکی از معروف ترین و کاربردی ترین نرم افزارهای معاملاتی است که توسط بسیاری از کارگزاران مورد استفاده قرار می گیرد. متاتریدر به پلتفرم معاملاتی متصل است و از طریق رایانه و تلفن همراه قابل معامله است. این نرم افزار در دو نسخه 4 و 5 توسط شرکت روسی MetaQuotes به بازارهای مالی معرفی شد.
 
 
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.