یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

ارز دیجیتال شیبا اینو

۶ بازديد

شیبا که با عنوان SHIB در بازار رمزارزها معامله می‌شود، یک توکن غیرمتمرکز است که طی یک سال اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. علی‌رغم اینکه عمر زیادی از تولد این ارز دیجیتال نگذشته، این ارز با رشد خیره کننده‌اش توانسته نام و جایگاهی درخور را در بازار کریپتو کارنسی برای خود دست و پا کند.

در ادامه این مقاله به معرفی بیشتر ارز دیجیتال شیبا، پلتفرم ShibaSwap، مقایسه آن با دوج کوین و کیف پول‌های این ارز دیجیتال خواهیم پرداخت و برای خرید و فروش از والکس شما را راهنمایی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا بدانیم ارز دیجیتال شیبا چیست؟

بیشتر بخوانید:ترید با گوشی

 

ارز دیجیتال شیبا چیست؟

این ارز یک توکن مبتنی بر بلاکچین اتریوم و استاندارد ERC-20 است که در ماه اوت ۲۰۲۰ توسط شخصی ناشناس ملقب به «ریوشی» ایجاد شد. واژه shiba inu در زبان ژاپنی نام نژاد سگی شکاری است که دقیقاً تصویر آن در لوگوی دوج کوین هم به چشم می‌خورد. این ارز به طور گسترده‌ای نزد حامیانش به «قاتل دوج کوین» معروف است و طرفداران این میم کوین آن را جایگزینی خلف برای DOGE می‌دانند. از آنجایی که این ارز یک توکن ERC-20 محسوب می‌شود، دارای بلاکچین اختصاصی نیست. ریوشی در وایت پیپر آن عنوان کرده است:

به این دلیل بستر اتریوم را برای ساخت اکوسیستم انتخاب کردم، که پیش از این امنیت این شبکه بر همگان ثابت شده بود و این بلاکچین به خوبی به پروژه اجازه می‌دهد که غیرمتمرکز باقی بماند.

چرا شیبا یک میم کوین است؟

میم‌ها، جوک‌ها و تصاویر به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی هستند که به فراخور زمان، بر اساس یک سوژه خاص طراحی می‌شوند. بنابراین اساساً رسالت میم‌ها بر مبنای شوخی و خنده است. پس همانطور که از نام میم کوین‌ها (میم + کوین) بر می‌آید، آنها ارزهایی دیجیتال هستند که پیدایش آنها ارتباط نزدیکی با میم‌های اینترنتی دارد. به عنوان مثال، دوج کوین به عنوان معروف‌ترین میم کوین بازار، در ابتدا با الهام از میم محبوبِ سگ shiba و شوخی با ماهیت بیت کوین ساخته شد.

باید اشاره کنیم که تاکنون بیش از ۸۰ میم کوین در CoinMarketCap لیست شده و بسیاری از آنها مقلد و پیرو برادر بزرگ خود، دوج کوین هستند.

 

معرفی توکن shiba inu

اولین نکته قابل توجه در مورد توکن، عرضه آن است. در مجموع ۱کوادریلیون (۱۰ به توان ۱۵) ارز Shiba طی راه‌اندازی رسمی آن در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. حدود ۵۰ درصد از کل عرضه در استخر نقدینگی یونی سواپ بلاک شده است. ۵۰ درصد مابقی هم به ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) بنیانگذار اتریوم اهدا شد. بوترین طی اقدامی حمایتی از جامعه و تورم‌زدایی، اکثر قریب به اتفاق این توکن‌ها را با ارسال به آدرس یک کیف پول فاقد دسترسی سوزاند و بخشی از آنها را (به ارزش ۱/۲ میلیارد دلار در آن زمان) هم با هدف کمک‌رسانی به بیماران کووید ۱۹ در هندوستان به موسسات خیریه اهدا کرد.

اما کل داستان پروژه به همینجا ختم نمی‌شود. ریوشی، توسعه‌دهنده این ارز، جدیدترین عضو این اکوسیستم به نام ShibaSwap را در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد. سواپ در اصل یک صرافی غیرمتمرکز است که از shiba inu در کنار دو توکن «LEASH» و «BONE»، به عنوان توکن‌های ابزاری بهره برده است. در ادامه به معرفی بیشتر آنها می‌پردازیم.

 

ShibaSwap چیست؟

این پلتفرم یک صرافی غیرمتمرکز است. نوعی پلتفرم معاملاتی همتا به همتا مشابه یونی سواپ که به کاربران امکان معامله بدون واسطه ارزهای دیجیتال را در بستر اتریوم می‌دهد. شما می‌توانید لیست ارزهای قابل معامله در این پلتفرم را در coinmarketcap.com مشاهده کنید. همچنین کاربران این پلتفرم می‌توانند با اعطای نقدینگی (واریز وجوه خود به استخرهایی برای استفاده سایر معامله‌گران) و استیکینگ (سپرده‌گذاری وجوه در یک قرارداد هوشمند)، در قالب شیبا و دو توکن دیگر (BONE و LEASH) کسب سود کنند.

  • BONE: توکنی حاکمیتی با مجموع عرضه ۲۵۰ میلیون کوین است که دارندگان آن می‌توانند از طریق سیستم “Doggy DAO” تغییراتی را در پروتکل پیشنهاد داده و آن را به رأی‌گیری بگذارند. این توکن همچنین در قالب پاداش هم به ارائه‌دهندگان نقدینگی در پلتفرم اعطا می‌شود.
  • LEASH: این توکن در حقیقت یک ریبیس توکن (rebase token) یا توکن با قیمت انعطاف‌پذیر است. LEASH نوعی توکن شبیه استیبل‌کوین است که برای اتصال بهای آن به ارزش یک دارایی ثانویه، عرضه آن به طور خودکار توسط یک الگوریتم کامپیوتری افزایش یا کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، عرضه LEASH با نرخ ۱/۱۰۰۰، بهای دوج کوین را ردیابی می‌کند.

این یعنی اگر قیمت دوج کوین ۰/۰۵ دلار باشد، عرضه LEASH طوری تغییر می‌کند (با افزایش یا کاهش عرضه) که قیمت آن به ۵۰ دلار برسد.

معرفی فانکشن‌های (عملگر) شیبا سواپ

Dig: عملگر مربوط به استخر نقدینگی در پلتفرم است. در این قسمت کاربران می‌توانند دارایی‌های کریپتو خود را به صورت جفت ارز در استخرهای نقدینگی موجود سپرده‌گذاری کنند. ارائه‌دهندگان نقدینگی به عنوان پاداش، توکن‌های استخر نقدینگی (SSLP) را دریافت می‌کنند. این توکن‌ها میزان سهم نقدینگی کاربران در هر استخر را نشان می‌دهند. همچنین کاربران توسط آنها می‌توانند توکن‌های شیبا رایگان دریافت کنند.

Woof: این عملگر برای دریافت پاداش BONE با نقد کردن توکن‌های SSLP است.

Bury: کاربران توسط این عملگر می‌توانند توکن‌های SHIB ،LEASH و BONE خود را به منظور کسب سود با بهره بالا که در قالب BONE پرداخت می‌شود، استیک کنند. در حال حاضر، نرخ بهره این ارزها به ترتیب ۱۷۱، ۲۶۶ و ۸۱۴ درصد است.

نکته: ۳۳٪ پاداش‌های BONE ناشی از استیکینگ، بلافاصله در دسترس قرار می‌گیرند و ۶۶٪ باقی مانده به مدت شش ماه بلاک می‌شوند.

Swap: کاربران توسط این عملگر قادر خواهند بود رمزارزهای خود را معامله کنند.

Bonefolio: این عملگر در حقیقت یک داشبرد تحلیلیست که کاربران می‌توانند نرخ‌ لحظه‌ای بهره و سود خود را مشاهده کنند.

NFT: در این قسمت کاربران می‌توانند ۱۰ هزار توکن غیرقابل تعویض (NFT) با نام «شیبوشی» را معامله کنند. شیبوشی‌ها همانند کریپتوپانک‌ها (CryptoPunks)، تصاویر کارتونی این توکن بوده که دارای درجه کمیابی متفاوتی هستند.

بیشتر بخوانید:آموزش ارز دیجیتال

 

مقایسه shiba inu و dogecoin

در ادامه به مقایسه این میم کوین و دوج کوین از نظر نوع تکنولوژی، میزان عرضه و کارکرد می‌پردازیم.

نوع تکنولوژی

وقتی صحبت از فناوری می‌شود، ممکن است عده‌ای ندانند که دوج کوین شباهت زیادی به بیت کوین، این پادشاه ارزهای دیجیتال دارد. در حقیقت دوج کوین دقیقاً از فناوری لایت کوین، برادر کوچک بیت کوین استفاده کرده است.

الگوریتم مورد استفاده DOGE بر اساس اثبات کار (PoW) است. یعنی همانند بیت کوین، از قدرت محاسباتی رایانه‌ها در بلاکچین خود استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، این ارز بر بستر بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود و توکن اصلی آن یک توکن ERC-20 و بر اساس الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) است.

میزان عرضه

اگرچه هر دو این رمزارزها عرضه قابل توجهی دارند، اما در این زمینه برتری با shiba است. دوج کوین هیچ محدودیت عرضه‌ای ندارد. هر دقیقه، ۱۰ هزار DOGE تولید می‌شود. به این معناست که روزانه ۱۵ میلیون و سالانه ۵ میلیارد دوج کوین جدید روانه بازار می‌شود.

در طرف دیگرshiba inu قرار دارد که محدودیت عرضه ۱ کوادریلیونی را برای خود در نظر گرفته است. به این معنا که تمام توکن‌ها از همان ابتدا تولید شده‌اند. ضمن این که نیمی از آن‌ها توسط ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم برای همیشه از چرخه خارج شده که تا حدی از بروز تورم و کاهش ارزش این توکن جلوگیری می‌کند.

نوع کارکرد

دوج کوین ارز دیجیتالی با بهای کم، عرضه زیاد، کاربرپسند و فاقد هرگونه پیچیدگی خاص است. چنین مواردی باعث شده این رمزارز برای پرداخت‌های خُرد گزینه‌ای مناسب باشد.

هرچند هدف اولیه دوج کوین هم همین بوده؛ یعنی بدل شدن به ابزاری برای پرداخت‌های روزمره. همانند یک نسخه دیجیتالی از پنی یا اسکناس یک دلاری که همیشه ته جیب افراد است. بنابراین از این منظر، عرضه نامحدود دوج کوین تا حدی قابل توجیه است.

اما از آنجا که این ارز بر بستر بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کند، از قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانند قرارداد هوشمند هم بهره‌ برده است. بنابراین علاوه بر پرداخت‌های خرد، به عنوان یک توکن ابزاری و بومی در پلتفرم استفاده می‌شود.

روند پذیرش در شرکت‌های مختلف

پذیرش یک ارز دیجیتال توسط یک پلتفرم یا کسب‌وکار دیگر، می‌تواند در نقش سکوی پرتاب آن به سمت موفقیت عمل کند! هنگامی که یک ارز دیجیتال توسط یک نهاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرمایه‌گذاران بیشتری مایل به خرید آن خواهند بود. همچنین پذیرش یک رمز ارز دروازه استفاده از آن در زندگی روزمره نیز به شمار می‌رود. در این بخش به بررسی برخی از مهم‌ترین و جدیدترین پذیرش‌های شیبا اینو توسط کسب‌وکارهای مختلف پرداخته‌ایم.

زنجیره سینمایی AMC

از نظر بسیاری از تحلیل‌گران حوزه ارزهای دیجیتال، پذیرش شیبا اینو توسط زنجیره سینمایی AMC به عنوان بزرگترین مجموعه سینمایی جهان، یکی از نقاط عطف بزرگ در تاریخ این ارز به شمار می‌رود. مشتریان این مجموعه پس از این رویداد، قادر به پرداخت هزینه بلیت با استفاده از شیبا اینو هستند. آدام آرون (Adam Aron) مدیرعامل AMC پیش از پذیرش شیبا اینو به صورت رسمی از این موضوع پرده برداشت و در ادامه به نحو احسن نیز به قول خود عمل کرد. پس از پذیرش رسمی Shiba Inu توسط AMC، امیدواری برای پذیرش آن توسط کسب‌وکارهای مطرح دیگر نیز افزایش یافته است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.